UPDATE! Hoe gaat het nu met de finalisten van het 31ste GSCF?

De finale van ons Festival is alweer twee maanden geleden. Wij blikken graag samen met onze finalisten terug op deze fantastische avond en vragen hen hoe het de afgelopen tijd is gegaan. Hoe hebben zij het Festival ervaren? Hoe was het om een prijs te winnen? Waar zijn zij nu mee bezig en wat verwachten zij van de Finalistentour, die afgelopen zaterdag van start ging in Annen?

”Normaal gesproken vind ik Johan Goossens heel erg leuk, maar die avond even niet.’’ – Daan

Daan van der Hoeven, winnaar van de prestigieuze Juryprijs, vertelt ons dat het goed met hem gaat. Hij leefde de eerste twee weken na de finale op 10 november op een grote, roze wolk. ‘’Je krijgt onwijs veel felicitaties en van iedereen bericht, echt supertof.’’ Toen de meeste grote aandacht afnam ‘pleurde’ hij wel weer van deze grote roze wolk af. “Het GSCF winnen was echt een groot doel van mij en dat is nu gelukt, toch dacht ik daarna wel even van, wat dan nu?” Daan is voor nu op zoek naar een nieuw, mooi doel. Hij omschrijft het Festival als waanzinnig spannend, vooral de finale. ‘’Deze moest ik openen, waarna ik vervolgens nog moest toekijken hoe goed Luuk en Tim het ook deden. Voor je zenuwen verschrikkelijk’’, aldus Daan. ‘’Vervolgens kwam de langste pauze uit mijn leven en daarna begon Johan Goossens op te treden. Normaal gesproken vind ik hem heel erg leuk, maar die avond even niet.’’ (door de spanning dan!)
Toen dan eindelijk de uitreiking kwam werd eerst Luuk genoemd als publiekswinnaar en daarna Tim als winnaar van de Persoonlijkheidsprijs. ‘’Toen schoot het wel even door mijn hoofd van shit, het zal toch niet gebeuren dat ik helemaal niks win hier. Dan had ik wel gebaald, want ik had voor mijn gevoel wel echt heel erg goed gespeeld. Maar toen werd mijn naam als allerlaatste genoemd, dat was gewoon te gek! Ik heb nog nooit zoveel ontlading gevoeld als op die avond.”
Nu de Finalistentour weer bijna gaat beginnen, komen de kriebels alweer terug bij Daan. Een heerlijke speeltuin om gewoon lekker te spelen en nieuwe dingetjes te proberen. Kom lekker kijken adviseert hij, want als je een beetje van cabaret houdt dan is het gewoon hartstikke interessant om te zien wat er in het jonge cabaretwereldje speelt en om het nieuwe talent zelf te bekijken! ‘’Bovendien nu kost het nog allemaal niet zo veel en kan je makkelijk komen, als we later beroemd zijn is het natuurlijk een stuk duurder en moeilijker’’, zegt Daan met een vette knipoog.

”Ik dacht alleen maar: WTF!” – Luuk

Ook met Luuk van der Vaart, winnaar van de Publieksprijs, gaat het lekker. Na het Festival heeft hij zeker niet stilgezeten, Luuk moest namelijk flink aan de slag om zijn studie in te halen ‘’en dat was aanzienlijk minder leuk dan cabaret maken’’. Toen ook de studiepunten binnen waren kon Luuk weer bezig met optreden en dit heeft hij al wel een stuk of 20 keer gedaan sinds de Finale. “Heel erg leuk vond ik dat en ik sta nu ook met veel meer zelfvertrouwen op het podium”, vertelt hij.
Op de vraag hoe het was om zijn prijs in ontvangst te nemen antwoordt Luuk:  “Ik was er echt heilig van overtuigd dat de Publieksprijs naar Daan zou gaan, dus ik was echt enorm verbaasd dat ik de Publieksprijs won, ik dacht alleen maar: WTF! Toen hield ik nog wel even de spanning of ik ook een Juryprijs zou krijgen, maar toen Daan die uiteindelijk kreeg vond ik dat zo leuk, echt zo leuk! In de Finalistentour heeft Luuk heel veel zin, vooral om lol te hebben met de andere finalisten. Ook in het reizen heeft hij zin: “Hoewel het soms ook wel een ontzettende sleur is, omarm ik het graag, want dit is onderdeel van wat ik heel graag wil doen.’’
Luuk ziet de Finalistentour als een uitdaging om voor verschillend publiek zijn voorstelling leuk te maken. ‘’En ook om zelf te kijken wat er achter elke zin zit, want er valt nog zoveel te leren.” Waarom mensen volgens Luuk naar de Finalistentour moeten komen kijken? Heel simpel: ‘’Om te zien hoe drie gasten het geluk mogen ervaren om datgene te doen waar ze al jaren naar toe hebben gewerkt en wat ze het liefst de rest van hun leven willen doen. Als je niet wilt zien hoe andere mensen gelukkig zijn dan moet je vooral maar lekker thuisblijven en boeken van Gerard Reve lezen.”

”Het is natuurlijk gewoon een heel erg leuk avondje uit!” – Tim

Last but not least: Tim Alpherts, winnaar van de Persoonlijkheidsprijs! Met Tim gaat het ‘SUPER’! Momenteel is hij veel aan het werk, veel aan het schrijven en vooral aan het wachten tot de Finalistentour gaat beginnen. ‘’Ik heb nog nooit zoveel optredens op de planning gehad als nu.’’ Het is ook wel weer even bijkomen na de Finale. De Finalistentour voelt voor hem echt als een frisse nieuwe start.
Hoe het voor Tim was om de Persoonlijkheidsprijs te winnen op het Festival: “Allereerst dacht ik: Oh, ik heb niet de Publieksprijs gewonnen. Ook dacht ik, ik hoop dat ik de Juryprijs heb. Van tevoren had ik ingeschat dat ik van de prijzen de meeste kans zou maken op de Persoonlijkheidsprijs. Ik had niet verwacht dat ik hem zou winnen, maar dit was wel de prijs die het meest voor de hand lag. Ik dacht vooral ook: Ik heb gewoon een prijs gewonnen! Ik had überhaupt nog nooit iets gewonnen dus een prijs krijgen is zo tof! Ik kon in ieder geval altijd achter mijn naam zetten dat ik finalist van het Groninger Studenten Cabaret Festival ben geweest, nu kan ik er gewoon achter zetten: winnaar van de Persoonlijkheidsprijs. Dat is gewoon supervet!’’
Tim heeft voor zichzelf doelen gesteld voor de Finalistentour en daarvan hoopt hij dat hij die gaat halen. ‘’Ik hoop gewoon dat ik aan mensen kan laten zien wat ik kan en kan laten zien dat ik er met een reden sta.” Volgens Tim moeten mensen komen kijken bij de Finalistentour omdat je dan nieuw en fris talent te zien krijgt. Bovendien zegt Tim: “We zijn drie totaal verschillende jongens, dat is leuk, en het is natuurlijk gewoon een heel erg leuk avondje uit. Ik denk sowieso niet dat mensen teleurgesteld zullen zijn.”

Heb jij onze Finalisten nog niet zien schitteren? Je krijgt nog maarliefst 11 keer de kans om te komen kijken! Wij hopen jullie te zien tijdens de Finalistentour va het 31ste GSCF in één van de volgende steden:

19 januari: Utrecht – Parnassos

20 januari: Odeon – Zwolle

27 januari: Breda – Chassé Theater

03 februari: Amsterdam – CREA

02 maart: Utrecht – Werftheater

03 maart: Arnhem – Posttheater

23 maart: Antwerpen – Vlaams Fruit

30 maart: Rotterdam – Walhalla

13 april: Delft – Rietveld Theater

21 april: Groningen – Usva

04 mei: Den Haag – PePijn

finalisten

Daan, Luuk en Tim in Annen bij de aftrap van de 31ste Finalistentour

 

Plaats een reactie